יום שישי, 25 בפברואר 2011

בנק הזמן- 86,400

תאר  לעצמך, שיש בנק המזכה אותך בכל בוקר בסכום של 86,400 ש"ח
היתרה אינה עוברת מיום ליום.
בכל לילה, כל סכום שלא הוצאת  במשך היום נמחק.
מה היית  עושה? מוציא  כל שקל כמובן.

לכל אחד מאתנו בנק שכזה.
שם הבנק : ז מ ן

בכל בוקר אנו מזוכים ב- 86,400 שניות. בכל לילה מה שלא נוצל לטובה, הולך לאיבוד.
היתרה אינה עוברת ליום שלמחרת. אין אוברדרפט. בכל יום, נפתח החשבון מחדש.
בכל לילה, מה שנותר נמחק.
אם לא השתמשתם במה שהיה בחשבון- ההפסד כולו שלכם.
אי אפשר לחזור אחורה. גם אי אפשר למשוך כנגד המחר.
מוכרחים לחיות בהווה, על חשבון הזמן שניתן לנו בכל יום.

השקיעו את זמנכם, על מנת להשיג ממנו את מירב הבריאות, האושר וההצלחה בעתיד.
השעון מתקתק, נצלו את הזמן, היום!

על מנת להבין מהו ערכה של שנה אחת- שאלו תלמיד שנשאר כיתה.
על מנת להבין מהו ערכו של חודש אחד- שאלו אמא שילדה פג
על מנת להבין מהו ערכו של שבוע אחד- שאלו עורך של עיתון שבועי.
על מנת להבין מהו ערכה של שעה אחת- שאלו אוהבים המחכים לפגישה.
על מנת להבין מהו ערכה של דקה אחת- שאלו את האדם שפספס רכבת.
על מנת להבין מהו ערכה של שניה אחת- שאלו את האדם שניצל מתאונת דרכים.
על מנת להבין מהו ערכה של אלפית השניה- שאלו את הספורטאי שזכה במדליית כסף.

תבינו מהו ערכו של כל רגע ותוקירו אותו יותר, אם חלקתם אותו עם אדם מיוחד, אדם יקר, זכרו שהזמן אינו ממתין לשום אדם.
האתמול הוא היסטוריה.
המחר אינו ידוע.
היום הוא מתנה.
לכן באנגלית קוראים לזמן ההווה: PRESENT.

יום שני, 21 בפברואר 2011

מן המקורות - משה רבנו ולוחות הברית - יציאה ממשבר

משה רבנו הינו מנהיג בלתי מעורער . נאמר עליו: "לא קם נביא עוד בישראל כמו משה". הינו מנהיג מיוחד: הוביל את מכות מצריים, הוביל את העם ביציאתו ממצרים.
הדבר הגדול ביותר שעשה כמנהיג, הפעילות המדהימה ביותר היתה שבירת לוחות הברית.
בני ישראל במדבר, הוא עולה להר לקבל תורה. טעות ושיבוש בחשבון שעושים ההר שמחכים מתחת להר יוצרים חוסר וודאות, אינם יודעים אם הוא יחזור, הבטחון מתערער והפחד משתלט.
על מנת להתמודד עם הפחד וחוסר הוודאות יוצרים לעצמם עגל מזהב ומאמינים שהוא האלוהים.
משה יורד מההר עם שני לוחות הברית, והעוזר שלו מחכה לו, מספר לו את מה שקרה, הוא מתקרב לאיזור העגל, רואה את הדברים ושובר את לוחות הברית – זוהי הפעולה המנהיגותית הגדולה ביותר שעשה, האירוע הינו טראגי ולא פשוט:
הרוחות הראשונים היו דבר רוחני ולא גשמי. רגע לפני שביקש לשבור את הלוחות הן שינו טיבען והפכו מרוחני לגשמי והם ליוו את עם ישראל במדבר – זהו מעשה אירואי , פעילות זו היא מחוללת. העם חטא ומשה רצה להראות להם את פשר החטא, הוא רצה להעביר מסר: הלוחות נשברו באופן לא טיבעי וגם אתם לא הייתם צריכים להשבר.
אדם יכול לשנות את העולם, בטבע לא צריך להשבר, אתה יכול להפוך את העולם ולשפר את עצמך.
אין את המושג "לא יכול" – הלוחות סימלו את כוח האדם. בטבע האדם יש כוח להתמודד עם הכל – זו תובנה בסיסית, לכל אחד יש כוח להתמודד עם משברים.

צמיחה מתוך משבר – דב אזרחי – ערוץ הדברות

משבר – תחושה, מצב בו אנו נמצאים. מצב בו כל אחד מאיתנו מכיר. לכל אחד יש רגעים של משבר, עייפות ואלה רגעים מכוננים של האדם.
לעיתים משברים גורמים לצמיחה.
1.      איפיון המשבר – כלי חשוב להבין מהו המשבר על מנת לדעת כיצד להתנהג . משבר ניתן לאפיין על פי האותיות ממנו מורכב:
א.      מ מחלוקת, סכסוך, מתח בין שני אנשים. גם אנשים שתופסים עצמם בעלי "עור של פיל" – סיכסוך ומתח גורמים למשברים פנימיים. מחלוקת – דבר חלקלק, מדרון שניתן ליפול לתוכו. מתח בין שני אנשים יכול להיות אחד האוייבים הגדולים שלנו שיכולים להוביל למשבר, הקצנה.  מחלוקת יכולה גם להיות משבר כללי בין עמים וחברות וגם מיאוס עצמי – אדם שלא רואה עצמו בעל ערך, לא נותן לעצמו חיזוק חיובי – נתון במשבר.
ב.      ש שקר, אדם ששיקרו אותו, שיקרו לו, חי בשקר, השקר יוצר משבר.  שיגרה – יוצרת משבר. שחיקה – יוצרת משבר.  השיגרה שוחקת, ההרגל שולט על הכל. ניתן להתלהב ממכונית חדשה, אולם אחרי כמה ימים – זה כבר לא זה. שיגרה יוצרת משברים. חשוב לחפש "שוברי שיגרה" : חג, חופש, עניין.
ג.       ב בילבול – אדם של חי במצב של רוגע. אדם מבולבל, נבוך, לא יודע כיוון חיים, קיימות תהפוכות בחייו, לא מוצא את מקומו, לא מתחתן, מחליף דירות.
ד.      ר ריפיון, לאות – תחושת עייפות, חוסר אנרגיות, חוסר מצב רוח – אלה רגעים שיוצרים משבר.
2.      האם ניתן  להתמודד עם משבר? בוודאי. ניתן ללמוד על כך דרך סיפורו של
משה רבנו ולוחות הברית :
משה רבנו הינו מנהיג בלתי מעורער . נאמר עליו: "לא קם נביא עוד בישראל כמו משה". הינו מנהיג מיוחד: הוביל את מכות מצריים, הוביל את העם ביציאתו ממצרים.
הדבר הגדול ביותר שעשה כמנהיג, הפעילות המדהימה ביותר היתה שבירת לוחות הברית.
בני ישראל במדבר, הוא עולה להר לקבל תורה. טעות ושיבוש בחשבון שעושים ההר שמחכים מתחת להר יוצרים חוסר וודאות, אינם יודעים אם הוא יחזור, הבטחון מתערער והפחד משתלט.
על מנת להתמודד עם הפחד וחוסר הוודאות יוצרים לעצמם עגל מזהב ומאמינים שהוא האלוהים.
משה יורד מההר עם שני לוחות הברית, והעוזר שלו מחכה לו, מספר לו את מה שקרה, הוא מתקרב לאיזור העגל, רואה את הדברים ושובר את לוחות הברית – זוהי הפעולה המנהיגותית הגדולה ביותר שעשה, האירוע הינו טראגי ולא פשוט:
הרוחות הראשונים היו דבר רוחני ולא גשמי. רגע לפני שביקש לשבור את הלוחות הן שינו טיבען והפכו מרוחני לגשמי והם ליוו את עם ישראל במדבר – זהו מעשה אירואי , פעילות זו היא מחוללת. העם חטא ומשה רצה להראות להם את פשר החטא, הוא רצה להעביר מסר: הלוחות נשברו באופן לא טיבעי וגם אתם לא הייתם צריכים להשבר.
אדם יכול לשנות את העולם, בטבע לא צריך להשבר, אתה יכול להפוך את העולם ולשפר את עצמך.
אין את המושג "לא יכול" – הלוחות סימלו את כוח האדם. בטבע האדם יש כוח להתמודד עם הכל – זו תובנה בסיסית, לכל אחד יש כוח להתמודד עם משברים.
3.      צמיחה – דובר על משבר – מחלוקת, שיגרה, בילבול, רפיון. האם ניתן להתמודד עם משבר? כן. איך צומחים ממשבר? ישנו ארגז כלים באמצעות פירוק המילה צמיחה:
א.      צ – כלי חשוב: ציור. אדם שחי בציור. מה משמעות המושג "לחיות בסרט?" – לחיות בעולם של דמיון – מסופר על רבי עקיבא הרומאים סרקו את עורו במסרקות – וכל הזמן הוא התפלל. שאלו אותו: איך אתה עושה את זה? אמר: עשיתי דמיון מודרך.          לעיתים, כדי להתמודד עם משברים אנו צריכים לנתק את עצמנו מהמציאות. המציאות שוחקת, מושכת אותנו למטה. יש להתנתק מידי פעם, לחיות בעולם של דמיון (ביום שבת , נופש לדוגמא)
ב.      מ מעשים – צמיחה צריכה לבוא מפעולה , לעשות מעשים. המעשים חשובים ביותר. חייבים ללמוד, לעשות פעילות של נתינה, פעילות שנותנת תחושה שאנו משמעותיים – זהו מנוע הצמיחה.
ג.       י ייעוד – אחד מהכלים של תחושת משמעות. תחושה שאני משפיע. על פי היהדות מגיע לעולם אדם שיכול לשנות את העולם, לכל אדם יש תפקיד בעולם. הייעוד הוא כלי לצמיחה.
ד.      חחוויה – כל שיעור, בקשה, מפגש עם אחר – זו חוויה. חוויות נותנות טעם וצבע בחיים. חווייה יוצרת בתוכנו מנוע של צמיחה, משפחה, חברים, אירועים – חוויה – זהו אירוע אמיתי שעוזר לצמוח.
ה.      ה התחדשות – כוח התחדשות שנמצא בתוכנו זהו כוח עצום. לכולנו יש כוח להתחדשות.
לכל אדם בעולם צריכה להיות חוויה, יכולת להתחדש וכוח יוצר מנוע צמיחה.

      

מנהיגות - מודל "הטווח המלא"


מודל הטווח המלא עוסק בסוגים שונים של מנהיגות – סדרה של סוגים של מנהיגים שכל אחד מהם הוא התנהגות מסוימת ועל כל אחד להחליט איפה הוא עומד.
במודל הטווח המלא אתה צריך להחליט מי אתה וההחלטה היא סוגי המנהיגות בארגון שייצר סוג מסוים של מנהיגות  בארגון. מנסים לאתר מהו הסוג השכיח בארגון , ניתן לזהות אותו.
  1. המנהיגות הנחותה ביותר – מנהיגות האדם "השב והנח" – מנהל שיש לו אירוע, הוא עובר לידו, אף פעם לא נותן הוראות, תמיד מצביע כלפי מעלה: מנהל אגף, מנכ"ל – שום דבר "לא נדבק בו", כל דבר טוען שקיבל הנחייה מלמעלה – הוא נחות כי הוא לא משפיע ביחידה, לא משאיר חותם ביחידה.
  2. מנהיגות מתקנת פסיבית – יותר מתוחכם, אומר "שזה מלמעלה", אבל כשהעובד עושה טעות הוא מתקן ברמה הפסיבית. הוא לא שותף, לא ייצא איתך לטפל באירוע, יישאר במשרד, לא סוחף איתו, משתמש באיומים, פועל מכוח הסמכות.
  3. מנהיגות מתקנת אקטיבית – יותר בולם, מקשיב, משתתף, מצטרף אליך.
  4. מנהיג מתגמל בונה – "אני אתן לך" – אתה תעשה. מנהיגות המבוססת על שכר – כל דבר מבוסס על תן וקח – זה מייצר אפקטים חיוביים. אבל מייצר עובד שאם לא יקבל – לא יעשה.
  5. המנהל האופטימלי – וניתן להחליט להיות כזה הוא המנהל המעצב – למפקד זה יש ארבעה מימדים מרכזיים שהופכים אותו לכזה:
א.      מנהל שנותן תחושה אישית- יש מגע בין המנהל לבין העובדים שלו – במובן המטפורי – "אני מסתכל לו בעיניים ורואה שאכפת לו ממני". יש עוצמה בהסתכלות בעיניים, זו קירבה, אינטימיות, תחושה אכפתית. אכפת לו ממני, מהמשפחה שלי, מהקשיים שלי, קידום שלי, השכלה שלי – זהו מימד שמייצר עוצמה.   התשתית בנויה על זה שמנהל יכול להסתכל לי בעיניים ואם היה מייצר אמון אישי – העובד יעשה כדבריו למרות שחושב שלא יכול, היה משתכנע.
ב.       הנעה השראתית – קשה להסביר אותה, ניתן לחוש אותה – מבוססת על זה שמנהל נותן לאנשים תחושה של הבנה אנושית, גורם לכך שאתה מבין מהם הצרכים שלו ואתה יודע לעקוף את הקשיים  ולבוא מהצד.לא להתמודד חזיתית – אלא לעקוף.  מי שנמצא מולך כעובד נחות בדרגה – מבין שאתה מניע אותו באמצעות דברים שחשובים לו. זו מניפולציה פסיכולוגית. נותן לך תחושה שמכיר אותך, מצד שני, מכיר את הצרכים שלך, מייצר אצלך תחושה מסוימת שאתה רוצה להגיע אליו. אתה מעריך אותו כי אתה אף פעם לא תשיג אותו.
3. גירוי אינטלקטואלי – מנהלים מעצבים חייבים להיות מנהלים חכמים. אם יש מנהל שהעובד שלו חכם יותר ממנו לא יוכל ליצור גירויים אינטלקטואלים מולו. עליך כמנהל, ליצור אצל האנשים שלך תחושה שאתה מפתח אותם, אתה קושר אותם אליך. מנהל שיוצר את הגירוי בפני האנשים שלו, נותן תחושה שהוא גם קורא ספרים, רואה סרטים – נותן תחושה שהחשיבות שלך אצלו היא כזאת שאכפת לך שהוא יהיה עם רמה אישית  גבוהה יותר – תחושה יומיומית בה אתה מייצר את הגירוי והגירוי קושר אותך – יוצר תחושה שאתה רוצה להיות כמותו. המנהל מדבר על אסא כשר ואתה רץ הביתה והולך לקרוא על אסא כשר.
4. חיקוי והזדהות – מנהיג מעצב חייב להיות ערכי, מחובר לשטח, יש הרבה מימדים של הזדהות – שאדם אומר משהו, מילתו היא מילה. כשאדם מייצר תחושה אצל העובדים שרוצים להיות כמוהו – זה הזדהות, חיקוי – רוצים כל הזמן לרצות אותך במובן החיובי – כשאני מדבר איתך יש לי את העוצמה לקבל ביקורת שלך, שרק אתה צודק שתשפיע עליי כפקוד – יש לו עמוד שידרה.
החיבור של כל האלמנטים יחד –מייצרים מנהיגות מעצבת.
כל אחד צריך לצמוח, מתוך החלטה, הכרות עם המודל, מתוך הבנה שאם אתה לא כזה – אתה משלם מחיר.
  • כשמדברים על מנהיגות – מדברים על התנגשות מתמדת בין אנשים.
  • יש הרבה מאוד ניסוחים למנהיגות: מיצוב, שינוי עמדות ועוד.
  • המשקל המשמעותי ביותר של מנהיגות זה השינוי – מנהלים  מנסים להוביל, לקיים מוצר אחר.
  • כל אחד מהטיפוסים מייצר משהו, מייצר אווירת ארגון, אווירת יחידה. "הדג מסריח מהראש" – לטוב ולרע.
  • רואים במקום עבודה מסויים אם יש אווירה טובה, חייכנית, לעובדים יש תחושה שעוסקים בהם – תשאלו מה העניין: המנהל. תחליפו מנהל והאווירה תשתנה.
מנהיגות – זה משהו שאפשר לחוש אותו, כמו הרוח – אתה לא רואה אבל חש על הפנים שיש רוח – טובה או רעה .
כל מנהל  צריך להחליט איזה רוח הוא רוצה – הרוח היא העניין וזה מותנה בכל מפקד באופן אישי.
מנהל צריך להחליט איזה מנהיג רוצה להיות ולפעול בכיוון.
מדד של מנהל איכותי – מה אנשים חשים כלפיך, בבואה של מה אנשים חשים כלפיך. לכל אחד יש יכלת או פוטנציאל להרים את המקום בו נמצא למקום גבוה יותר.
יש ויכוח באקדמיה אם ניתן לשנות מנהיגות – יש כאלה הטוענים שלא ואחרים טוענים שכן – הניסיון מראה כי כן ניתן לשנות ולשפר.
אדם שמומחיותו היא ניהול – זה משהו שרוצים ללמוד.
המומחיות של מנהל – היא לא רק מומחיות אישית או מקצועית כמו: מהנדס– זה חשוב אבל פה ההבדל בין היבטים טקטיים ואסטרטגיים – הופכים להיות מומחים בניהול, בהנעת אנשים לכן יש לעסוק בזה, ללמוד את זה.
הנקודה שיש לעסוק בה ולהשקיע בה – זה בעצמנו. במוכנות לעשות שינוי, איך אני אעשה אחרת. איפה הקשיים שלי? איך אגרום לאנשים להקשיב לי? איך אני יוצר הזדהות וחיקוי? איך אני מגרה אותם אינטלקטואלית?
מנהל לא צריך לעסוק בעבר – מה היה, מה קרה – יש להסתכל על ההווה והעתיד –
יש להעצים את הנכסים הטובים בארגון.
חשוב לראות מה יכולת ההשפעה שלי עכשיו, הנוכחית, המעשית – היא קובעת את ההוויה בארגון. יש להשקיע את מירב המאמצים במה אני יכול להשפיע עכשיו – זו מנהיגות. זו החלטה אישית של כל אחד ואחד.

מבחן מנהיגות אמיתית – המיצוב שלך כמנהיג עובר דרך התנהגות בדילמה ערכית – התנגשות בין ערכים. עליך לקבל החלטה ערכית/לא ערכית – אתה בוחר בחוסר ערכיות. זה ילווה אותך כל חייך.

אחריות ולקיחת אחריות- משמעות המילה

יש כל-כך הרבה אנשים שחיים את חייהם בלי לקחת אחריות , מטילים אשמה באחר על כל דבר שקורה להם , או מחכים שיקרה להם משהו מבלי לעשות אפילו צעד אחד לקראת המטרה.
המילה אחריות היא מילה מדהימה - כמו כל השפה העברית.


ראשית היא מתחילה ב- א ומסתיימת ב- ת - והכוונה היא שכשמישהו לוקח אחריות היא צריכה להיות כוללת מההתחלה ועד הסוף.
שנית המילה אחריות היא מילה במשמעות מצטברת, ולמה הכוונה :
א - הכוונה היא לאני , קודם כל אני צריך לקחת אחריות על עצמי.אח - לאחר שלקחתי אחריות על עצמי אני יכול לקחת אחריות על אחי - הכוונה למעגל  הקרוב אלי. אחר - השלב הבא הוא לקיחת אחריות על האחר - והכוונה היא לכל אדם. אחרי - ברגע שלקחתי אחריות על שלשת המעגלים הראשונים אני יכול להוביל אחריאחריו - אמונה. יש כאלו שיגידו אלוהים יש כאלו שיגידו הבריאה , אנרגיה קוסמית.
 ולבסוף – אחריות.
 לסדר :
אדם לא יכול להיות אחראי על אחר לפני שהוא אחראי על עצמו.
מה שעוד לומדים מהמילה המדהימה הזו היא שיש חשיבות 

יום ראשון, 20 בפברואר 2011

חוף בית ינאי בסערה

עבודת צוות - העשיריה הפותחת

  1. חזון- יש ליצור חזון, תפיסת עולם- איך אתה רואה את עצמך והעובדים.
  2. יעדים- הגדרת יעדים מספריים- ליעד פרמטרים מדידים מספריים. ונמדדים- היעדים נגזרים מהחזון.
  3. העצמה- שילוב של 2 מילים עוצמה+ עצמאות- כדי לדרבן עובדים לעשות הרבה-עובד שמרגיש שסידרו אותו יתרום את המינימום האפשרי. העצמה – זו טכניקה בה אתה מגדיל תפוקה בלי להוסיף שכר. העצמה לעולם מתוחמת בזמן, כי אי אפשר להעצים  עובד לעולם  ועד נותן תחושה לאדם-שמי שמשקיע-מסתכלים עליו. לקחת עובדים נוטרים ולתת להם תפקיד ניהולי-הם נשארים בתפקיד זוטר. יש לזכור שהעצמה מוגבלת בזמן. עובד שלא רוצה לעבוד אי אפשר דרך הכפייה יש לזרום איתו ולגייס אותו אלייך-זה יוצר שימור הון אנוש, תפוקה גדלה. העצמה-מרווחים גם המנהל וגם העובד חיסכון בכוח אדם והגדלת תפוקה מעובדים קיימים.
  4. רוטאציה- לא בכל מקרה זה ניתן- חשוב לשלב נושא של חילופי תפקידים .הרוטאציה יוצרת התמחות רוחב- העובדים יותר מנוסים, אפשר לנייד אותם בשעת משבר. דרך לשבור שגרה, לחסוך משאבים-העובד נהנה וגם אתה. רוטאציה צריכה להיות בתפקידים  שונים. קשור לתחום עיסוקו. הרוטאציה לא צריכה להיעשות מכפייה. היא מקובלת.
  5. ספק לקוח- כל עובד במחלקה מסוימת בארגון-הוא ספק לקוח. דינאמיקה בארגון, זרימת תקשורת. 80% מהיתקלות בתקשורת- נובעת מליקויים בארגון עצמו. צריכה להיות זרימה מיידית בלי שכלי תקשורת שווה לי לספק בזמן-למחלקה אחרת-כי מחר היא תצטרך אותי. אנחנו תלויים אחד בשני. אתה חושב על עצמך, עוזר לאחר- זו אגואיסטיות נכונה. יש דינאמיקה וכדאי לכל הצדדים לעבור בזרימה. כל אחד חייב את האחר.
  6. בקרת ביצועים- יעדים נקבעו, יש לבדוק אם בוצעו, ומה איכותם. אז יש בונוס אישי ובונוס מחלקתי.
  7. ציוותי שיפור (חוגי איכות)-נציגים של עובדים והנהלה.
  8. קידום- בסופו של אדם אנשים רוצים לראות שהם מטפסים בסולם, לא מומלץ לקדם מייד, לבחון את האדם, לבדוק אם ראוי לזה, ואז יקודם, אם הבטחתם לעובד שהוא יקודם תעמדו מאחורי זה- זה מאוד משמעותי לעובד.
  9. רענון- לפעמים יש צורך להחליף עובד ותיק שחוק-לפעמים רענון יוצר זעזוע אבל מתחלף בתפוקת יתר.
  10. גיבוש ציוותי- (רוח צוות)- במלחמה היחס בין כוח פיזי למורל- 1 ל-3 המורל עוצמתו פי שלוש מכוח פיזי (נפוליאון)

עבודת צוות - הגדרות

צוות -
א. קבוצת אנשים בעלי מידה גבוהה של תלות הדדית המכוונת להשגת מטרה
ב. קבוצה של אנשים החייבים לעבוד יחד (בתלות הדדית) על מנת להשיג את היעדים האישיים והארגוניים שלהם.

-          קיימים 4 מרכיבים המבחינים בין צוות לכל קבוצה אחרת:

א.       לקבוצה יש סיבה לעבודה משותפת.
ב.       תלות הדדית בין חברי הקבוצה.
ג.        מחויבות לרעיון שעבודה משותפות כקבוצה תוביל לתוצאות גבוהות ואפקטיביות יותר מאשר עבודה כיחידים.
ד.       דרושה הכרה בתוך המערכת הארגונית הגדולה יותר.


עבודת צוות: מיקוד כוחותיה של הקבוצה כך שהאפקט הכולל יהיה מעבר לתוצאות היחידים (4<2+2)

מאפיינים של צוות אפקטיבי:

1.מטרה אתגרית ברורה- בהירות המטרה והאמונה כ המטרה מגלמת תוצאה בעלת ערך.
2.מבנה הנגזר והתואם ציפיות- פיתרון בעיות, יצירתי, טקטי.
3.חברי צוות קומפטנטים (בעלי יכולת): בעלתי מיומנות ויכולות טכניות החיוניות להשגת יעדי הצוות ויכולת להגיע למצויינות תוך כדי עבודה עם אחרים.
4.מחויבות אחידה: הזדהות, נאמנות, מעורבות.
5.אקלים שיתופי- אמון: פתיחות, יושר, עקביות,כבוד.
6.סטנדרטים למצוינות.
7. מוניטין ותמיכה מבחוץ.
8. מנהיגות לאור עקרונות:
- חוסר התפשרות על יעדים צוותיים.
- מחויבות אישית למטרת הצוות.
- מיקוד מאמץ.
- הוגנות וחוסר משוא פנים.
- נכונות לעמת ולפתור סוגיות הקשורות לביצועים לא שוויוניים ע"י חברי הצוות.
- פתיחות לרעיונות חדשים.

*(1989) Larson & La fasto

הנעת עובדים - מקורות כוח

מדוע עובדים מבצעים  משימות שהם לא רוצים לבצע או לא אוהבים לבצע?
 מניעים של עובדים: אינטרס אישי, רצון לרצות, תפיסת תפקיד , רצון להצטיין, לחץ חברתי, לויאליות, ביטחון כלכלי.
-כל אחד מהעובדים בזמן מסוים יש מניע שיגרום לו  לא לרצות לבצע את המשימה.
-בידי המנהל יש מספר מקורות כוח בעזרתם יכול להפעיל את עובדיו:
 חברתיות - העובדים יבצעו בשביל המנהל, מרגישים מחוייבים כלפיו, הינו חביב, חברותי- "בשבילי"
ערכיות - רגישות,  לדבר ללב האנשים- "מנוף"
כוח התפקיד - אני המנהל ואני קובע איך עליך לפעול .לאורך זמן זה מקור כוח בעייתי - "כי אני אמרתי"
הזדהות- המנהל כדמות להזדהות,  מהווה דוגמא אישית, העובדים רוצים להדמות לו- "אני נוגע באחר, מזהה בדיוק את הבעיה"
מקצועיות- המנהל נתפס כמקצועי - "ידע"

מקורות כוח 
יתרונות 
חסרונות 
סיטואציות מעודפות




כוח ההתפקיד
סמכות, מעמד
פחד

מקצועיות

דרישה מעצמך המון

חברתיות

תן וקח

הזדהות
דוגמא אישית
 דרישה לרף גבוה
להטמיע נורמות
ערכיות
עובד מבצע בשבילו
דורש מאמץ



חשיבה יצירתית -ששת כובעי החשיבה של דה - בונו

דר' אדוארד דה בונו היה רופא שקיבל דר' של כבוד בפסיכולוגיה.הוא היה גאון.
דה בונו יצר שיטה,משהו יישומי שעוזר להגיע לחשיבה יצירתית.
בכל צעד שעושים וכל החלטה שיש להחליט, יש קודם כל ללקט את כל האינפורמציה הנדרשת-לא לומר שיש לי מספיק אינפורמציה אלא להמשיך ללקט.
אנו לא צריכים להסתפק בחלק מהאינפורמציה אלא להסתכל הצידה ולהשתכלל.
עלנו לקבל ריקושטים מכל מיני מקומות לא לסגור עצמינו לכיוון,או לטכניקה מסויימת.
ששת כובעי החשיבה היא שיטה המנחה אותנו לבצע סוג אחד בלבד של חשיבה בכל פרק זמן נתון.במקום לנסות לעשות הכל בו בזמן,אנו "חובשים" רק כובע אחד בכל פעם.
דר' דה בונו,מפתח שיטה,מונה שישה כובעים,כל אחד בצבע שונה,כל צבע מסמל סוג שונה של חשיבה.
הטכניקה של דה בונו מדברת על כך,שאדם,בכדי שתהיה לו חשיבה יצירתית,עליו לחבוש שישה כובעי חשיבה: 
כובע לבן:חשיבה נייטרלית העוסקת במידע.
איזה מידע יש בידינו?
איזה מידע עלינו להשיג?
האם יש עובדות ומספרים רלוונטיים לדיון?
- הכובע הלבן אינו נותן פירושים והסברים ואינו מביע את דעתו.
- זהו כובע של עובדות.סוג חשיבה שיתמקד בנתונים,אינפורמציה,ללא הערכה.
בחברות יפניות-כל אחד מביא אינפורמציה שלו מתחום הניהול,לאחר ששומעים את
כל האינפורמציה מחליטים בניגוד לישראלים שמביעים את דעתם ומי שחזק מנצח.
היפנים מבצעים זאת בצורת מפה,כל אחד מביא את הנתיב שלו ורק אחרי שיש את
כל המפה,נתונים,ניתן לבחור דרך נכונה.
לא ניתן לבחור החלטה ניהולית נכונה אם אין לי את כל האינפורמציה,את כל העובדות.זהו נושא של תרבות אירגונית-יש אירגונים שמשרטטים את כל המפה
לפני שמגיעים להחלטה או נותנים לעובדים להגיע עם עובדות.
בדרך כלל אנשים בוחרים דף לבן.אנשים אוהבים אינפורמציה,לא מקבלים החלטה
עד שיש להם את כל האינפורמציה הראויה.

כובע אדום-חשיבה ריגשית. 
מה אני מרגיש בקשר לעניין כרגע?מהי תחושת הבטן שלי?
מהן האינטואיציות שלי?
- הכובע האדום צריך להצדיק את תחושותיו.
בכובע אדום מדברים על דברים לא נשלטים:תשוקה,דם,רגשות.הכובע האדום זה החלק האיד(אגו,סופר אגו,איד)-חלק שמייצג את מה שאני רוצה כאן ועכשיו,אני לא מתחשב בנסיבות,בדברים אחרים-חשיבה מהבטן,לא חשיבה מהראש.
אם אני רואה עוגה-אני אחשוב על כאן ועכשיו,לא אחשוב על אחר כך.האדום הוא האינטואציה שלנו.בכובע אדום יהיו אנשים אימפולסיבים,לא רציונליים,מתאים לילדים שרוצים הכל כאן ועכשיו.

כובע שחור- חשיבה ביקורתית.סנגורו של השטן
מהן ההשלכות השליליות?
מהן הסכנות והבעיות הכרוכות בכך?
האם זה מתאים לנסיון שלנו,למטרותנו,לערכים ולכללים שלנו?
- הכובע השחור חייב לנמק את ביקורו באופן הגיוני.
הכובע השחור מייצג אנשים פסימיים,כל דבר שיראו,יחפשו את נקודות התורפה,יחפשו את חצי הכוס הריקה,תמיד יחפשו נגד.

כובע צהוב-חשיבה חיובית ובונה.
מדוע טוב לנהוג כך?
איזו תועלת תצמח מזה?
מהם יתרונות הרעיון?
- הכובע הצהוב חייב לנמק את הערכתו החיובית באופן הגיוני.
זהו הכובע החיובי,בכל דבר מוצא את היתרונות,אנשים שמסוגלים להגיד דבר טוב,לפרגן לאחרים ולמעשיהם.

כובע ירוק-חשיבה יצירתית
האם ישנן הצעות והשערות?
האם אפשר לחשוב על רעיונות חדשים?
האם קיימים כיווני חשיבה שלא בחנו?

אנשים חושבים בצורה לא קונבציולית,תוקפים את המטרה מכיוונים שונים,בדרך שלא חשבו שיגיעו אליה.

כובע כחול-חשיבה על חשיבה
מהי תכנית החשיבה?מהי מטרת הדיון?היכן אנו עומדים עתה?
מהו הצעד הבא?איזה כובע רצוי שישתתף עתה בדיון?
האם החשיבה שביצענו הייתה יעילה?מה איפיין אותה?
זהו כובע בו אני צריך לקחת את כל אחד מהכובעים ולהבין מה הם אומרים באופן כללי על החשיבה שלי.
היכולת לזהות מהו הכובע הדומיננטי,להפעיל את הכובע החסר-החיבור בין כל הכובעים.

סיכום:
לכל אחד מאיתנו יש את ששת כובעי החשיבה,הבעיה היא שכאשר אנחנו צריכים להיות יצירתיים אנחנו מתקבעים על כובע אחד.
אם אני אהיה מסוגל להשיג נתונים על ידי הכובע הלבן,אחר כך להבין מה אני רוצה-כובע אדום,לחשוב שאני לא אצליח-כובע שחור,ולראות את החיובי-כובע צהוב,לחשוב בצורה יצירתית ושונה-כובע ירוק ולבסוף-לראות ולבדוק כל הזמן שששת הכובעים באו לידי ביטוי-כובע כחול-אז אני אוכל לחשוב בחשיבה יצירתית.
כאשר אני בקיבעון מחשבתי,חושב בכיוון אחד ונתפס אליו.
חשוב לא לתת לכובע מסויים ערך יותר טוב או פחות טוב-חשוב שנשתמש בכל הכובעים על מנת להיות יצירתיים.
דה בונו עזר לאגד את האינפורמציה ולחשוב בצורה יצירתית.
 מטרתם של שישה כובעי החשיבה היא לפשט את תהליך החשיבה,כך שהאדם החושב יוכל להשתמש ברגע נתון בסוג אחד של חשיבה-במקום להפעיל את סוגי החשיבה השונים בו בזמן.
השיטה המבוססת על שישה כובעי החשיבה נועדה להעביר את החשיבה מסגנון הויכוח הרגיל לסגנון המיפוי.צעד זה הופך את החשיבה לתהליך בין שני שלבים.
השלב הראשון הוא שרטוט המפה.השלב השני הוא בחירת מסלול על המפה.אם המפה מספיק טובה,יזדקר לעין המסלול הטוב ביותר.כמו בהדפסת הצבעים,כל אחד מן הכובעים מייצג סוג אחד של חשיבה על המפה.
- כובע לבן- לובן בתולי,עובדות,נתונים ומידע.
- כובע אדום-ראייה אדומה,רגשות,הרגשות,תחושות ואינטואיציה.
- כובע שחור-סניגורו של השטן,שיפוט שלילי,מדוע זה לא יצליח.
- כובע צהוב-אור שמש,ברק ואופטימיות,גישה חיובית וקונסטרוקטיבית,הזדמנויות.
- כובע ירוק-פורה,יצירתי,שתילים שנובטים מזרעים,תנועה,גירויים.
- כובע כחול-רוגע ושליטה,מנצח על תזמורת,לחשוב על החשיבה.
ככל שאנשים רבים יותר ילמדו להשתמש בכובעי החשיבה,יעילותם תגבר.

 בסיפור התנכי המספר על גדעון ומלחמתו במדיינים ניתן להמחיש חשיבה יצירתית ותחבולנית.