יום שני, 21 בפברואר 2011

צמיחה מתוך משבר – דב אזרחי – ערוץ הדברות

משבר – תחושה, מצב בו אנו נמצאים. מצב בו כל אחד מאיתנו מכיר. לכל אחד יש רגעים של משבר, עייפות ואלה רגעים מכוננים של האדם.
לעיתים משברים גורמים לצמיחה.
1.      איפיון המשבר – כלי חשוב להבין מהו המשבר על מנת לדעת כיצד להתנהג . משבר ניתן לאפיין על פי האותיות ממנו מורכב:
א.      מ מחלוקת, סכסוך, מתח בין שני אנשים. גם אנשים שתופסים עצמם בעלי "עור של פיל" – סיכסוך ומתח גורמים למשברים פנימיים. מחלוקת – דבר חלקלק, מדרון שניתן ליפול לתוכו. מתח בין שני אנשים יכול להיות אחד האוייבים הגדולים שלנו שיכולים להוביל למשבר, הקצנה.  מחלוקת יכולה גם להיות משבר כללי בין עמים וחברות וגם מיאוס עצמי – אדם שלא רואה עצמו בעל ערך, לא נותן לעצמו חיזוק חיובי – נתון במשבר.
ב.      ש שקר, אדם ששיקרו אותו, שיקרו לו, חי בשקר, השקר יוצר משבר.  שיגרה – יוצרת משבר. שחיקה – יוצרת משבר.  השיגרה שוחקת, ההרגל שולט על הכל. ניתן להתלהב ממכונית חדשה, אולם אחרי כמה ימים – זה כבר לא זה. שיגרה יוצרת משברים. חשוב לחפש "שוברי שיגרה" : חג, חופש, עניין.
ג.       ב בילבול – אדם של חי במצב של רוגע. אדם מבולבל, נבוך, לא יודע כיוון חיים, קיימות תהפוכות בחייו, לא מוצא את מקומו, לא מתחתן, מחליף דירות.
ד.      ר ריפיון, לאות – תחושת עייפות, חוסר אנרגיות, חוסר מצב רוח – אלה רגעים שיוצרים משבר.
2.      האם ניתן  להתמודד עם משבר? בוודאי. ניתן ללמוד על כך דרך סיפורו של
משה רבנו ולוחות הברית :
משה רבנו הינו מנהיג בלתי מעורער . נאמר עליו: "לא קם נביא עוד בישראל כמו משה". הינו מנהיג מיוחד: הוביל את מכות מצריים, הוביל את העם ביציאתו ממצרים.
הדבר הגדול ביותר שעשה כמנהיג, הפעילות המדהימה ביותר היתה שבירת לוחות הברית.
בני ישראל במדבר, הוא עולה להר לקבל תורה. טעות ושיבוש בחשבון שעושים ההר שמחכים מתחת להר יוצרים חוסר וודאות, אינם יודעים אם הוא יחזור, הבטחון מתערער והפחד משתלט.
על מנת להתמודד עם הפחד וחוסר הוודאות יוצרים לעצמם עגל מזהב ומאמינים שהוא האלוהים.
משה יורד מההר עם שני לוחות הברית, והעוזר שלו מחכה לו, מספר לו את מה שקרה, הוא מתקרב לאיזור העגל, רואה את הדברים ושובר את לוחות הברית – זוהי הפעולה המנהיגותית הגדולה ביותר שעשה, האירוע הינו טראגי ולא פשוט:
הרוחות הראשונים היו דבר רוחני ולא גשמי. רגע לפני שביקש לשבור את הלוחות הן שינו טיבען והפכו מרוחני לגשמי והם ליוו את עם ישראל במדבר – זהו מעשה אירואי , פעילות זו היא מחוללת. העם חטא ומשה רצה להראות להם את פשר החטא, הוא רצה להעביר מסר: הלוחות נשברו באופן לא טיבעי וגם אתם לא הייתם צריכים להשבר.
אדם יכול לשנות את העולם, בטבע לא צריך להשבר, אתה יכול להפוך את העולם ולשפר את עצמך.
אין את המושג "לא יכול" – הלוחות סימלו את כוח האדם. בטבע האדם יש כוח להתמודד עם הכל – זו תובנה בסיסית, לכל אחד יש כוח להתמודד עם משברים.
3.      צמיחה – דובר על משבר – מחלוקת, שיגרה, בילבול, רפיון. האם ניתן להתמודד עם משבר? כן. איך צומחים ממשבר? ישנו ארגז כלים באמצעות פירוק המילה צמיחה:
א.      צ – כלי חשוב: ציור. אדם שחי בציור. מה משמעות המושג "לחיות בסרט?" – לחיות בעולם של דמיון – מסופר על רבי עקיבא הרומאים סרקו את עורו במסרקות – וכל הזמן הוא התפלל. שאלו אותו: איך אתה עושה את זה? אמר: עשיתי דמיון מודרך.          לעיתים, כדי להתמודד עם משברים אנו צריכים לנתק את עצמנו מהמציאות. המציאות שוחקת, מושכת אותנו למטה. יש להתנתק מידי פעם, לחיות בעולם של דמיון (ביום שבת , נופש לדוגמא)
ב.      מ מעשים – צמיחה צריכה לבוא מפעולה , לעשות מעשים. המעשים חשובים ביותר. חייבים ללמוד, לעשות פעילות של נתינה, פעילות שנותנת תחושה שאנו משמעותיים – זהו מנוע הצמיחה.
ג.       י ייעוד – אחד מהכלים של תחושת משמעות. תחושה שאני משפיע. על פי היהדות מגיע לעולם אדם שיכול לשנות את העולם, לכל אדם יש תפקיד בעולם. הייעוד הוא כלי לצמיחה.
ד.      חחוויה – כל שיעור, בקשה, מפגש עם אחר – זו חוויה. חוויות נותנות טעם וצבע בחיים. חווייה יוצרת בתוכנו מנוע של צמיחה, משפחה, חברים, אירועים – חוויה – זהו אירוע אמיתי שעוזר לצמוח.
ה.      ה התחדשות – כוח התחדשות שנמצא בתוכנו זהו כוח עצום. לכולנו יש כוח להתחדשות.
לכל אדם בעולם צריכה להיות חוויה, יכולת להתחדש וכוח יוצר מנוע צמיחה.

      

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה