יום ראשון, 20 בפברואר 2011

חשיבה יצירתית -ששת כובעי החשיבה של דה - בונו

דר' אדוארד דה בונו היה רופא שקיבל דר' של כבוד בפסיכולוגיה.הוא היה גאון.
דה בונו יצר שיטה,משהו יישומי שעוזר להגיע לחשיבה יצירתית.
בכל צעד שעושים וכל החלטה שיש להחליט, יש קודם כל ללקט את כל האינפורמציה הנדרשת-לא לומר שיש לי מספיק אינפורמציה אלא להמשיך ללקט.
אנו לא צריכים להסתפק בחלק מהאינפורמציה אלא להסתכל הצידה ולהשתכלל.
עלנו לקבל ריקושטים מכל מיני מקומות לא לסגור עצמינו לכיוון,או לטכניקה מסויימת.
ששת כובעי החשיבה היא שיטה המנחה אותנו לבצע סוג אחד בלבד של חשיבה בכל פרק זמן נתון.במקום לנסות לעשות הכל בו בזמן,אנו "חובשים" רק כובע אחד בכל פעם.
דר' דה בונו,מפתח שיטה,מונה שישה כובעים,כל אחד בצבע שונה,כל צבע מסמל סוג שונה של חשיבה.
הטכניקה של דה בונו מדברת על כך,שאדם,בכדי שתהיה לו חשיבה יצירתית,עליו לחבוש שישה כובעי חשיבה: 
כובע לבן:חשיבה נייטרלית העוסקת במידע.
איזה מידע יש בידינו?
איזה מידע עלינו להשיג?
האם יש עובדות ומספרים רלוונטיים לדיון?
- הכובע הלבן אינו נותן פירושים והסברים ואינו מביע את דעתו.
- זהו כובע של עובדות.סוג חשיבה שיתמקד בנתונים,אינפורמציה,ללא הערכה.
בחברות יפניות-כל אחד מביא אינפורמציה שלו מתחום הניהול,לאחר ששומעים את
כל האינפורמציה מחליטים בניגוד לישראלים שמביעים את דעתם ומי שחזק מנצח.
היפנים מבצעים זאת בצורת מפה,כל אחד מביא את הנתיב שלו ורק אחרי שיש את
כל המפה,נתונים,ניתן לבחור דרך נכונה.
לא ניתן לבחור החלטה ניהולית נכונה אם אין לי את כל האינפורמציה,את כל העובדות.זהו נושא של תרבות אירגונית-יש אירגונים שמשרטטים את כל המפה
לפני שמגיעים להחלטה או נותנים לעובדים להגיע עם עובדות.
בדרך כלל אנשים בוחרים דף לבן.אנשים אוהבים אינפורמציה,לא מקבלים החלטה
עד שיש להם את כל האינפורמציה הראויה.

כובע אדום-חשיבה ריגשית. 
מה אני מרגיש בקשר לעניין כרגע?מהי תחושת הבטן שלי?
מהן האינטואיציות שלי?
- הכובע האדום צריך להצדיק את תחושותיו.
בכובע אדום מדברים על דברים לא נשלטים:תשוקה,דם,רגשות.הכובע האדום זה החלק האיד(אגו,סופר אגו,איד)-חלק שמייצג את מה שאני רוצה כאן ועכשיו,אני לא מתחשב בנסיבות,בדברים אחרים-חשיבה מהבטן,לא חשיבה מהראש.
אם אני רואה עוגה-אני אחשוב על כאן ועכשיו,לא אחשוב על אחר כך.האדום הוא האינטואציה שלנו.בכובע אדום יהיו אנשים אימפולסיבים,לא רציונליים,מתאים לילדים שרוצים הכל כאן ועכשיו.

כובע שחור- חשיבה ביקורתית.סנגורו של השטן
מהן ההשלכות השליליות?
מהן הסכנות והבעיות הכרוכות בכך?
האם זה מתאים לנסיון שלנו,למטרותנו,לערכים ולכללים שלנו?
- הכובע השחור חייב לנמק את ביקורו באופן הגיוני.
הכובע השחור מייצג אנשים פסימיים,כל דבר שיראו,יחפשו את נקודות התורפה,יחפשו את חצי הכוס הריקה,תמיד יחפשו נגד.

כובע צהוב-חשיבה חיובית ובונה.
מדוע טוב לנהוג כך?
איזו תועלת תצמח מזה?
מהם יתרונות הרעיון?
- הכובע הצהוב חייב לנמק את הערכתו החיובית באופן הגיוני.
זהו הכובע החיובי,בכל דבר מוצא את היתרונות,אנשים שמסוגלים להגיד דבר טוב,לפרגן לאחרים ולמעשיהם.

כובע ירוק-חשיבה יצירתית
האם ישנן הצעות והשערות?
האם אפשר לחשוב על רעיונות חדשים?
האם קיימים כיווני חשיבה שלא בחנו?

אנשים חושבים בצורה לא קונבציולית,תוקפים את המטרה מכיוונים שונים,בדרך שלא חשבו שיגיעו אליה.

כובע כחול-חשיבה על חשיבה
מהי תכנית החשיבה?מהי מטרת הדיון?היכן אנו עומדים עתה?
מהו הצעד הבא?איזה כובע רצוי שישתתף עתה בדיון?
האם החשיבה שביצענו הייתה יעילה?מה איפיין אותה?
זהו כובע בו אני צריך לקחת את כל אחד מהכובעים ולהבין מה הם אומרים באופן כללי על החשיבה שלי.
היכולת לזהות מהו הכובע הדומיננטי,להפעיל את הכובע החסר-החיבור בין כל הכובעים.

סיכום:
לכל אחד מאיתנו יש את ששת כובעי החשיבה,הבעיה היא שכאשר אנחנו צריכים להיות יצירתיים אנחנו מתקבעים על כובע אחד.
אם אני אהיה מסוגל להשיג נתונים על ידי הכובע הלבן,אחר כך להבין מה אני רוצה-כובע אדום,לחשוב שאני לא אצליח-כובע שחור,ולראות את החיובי-כובע צהוב,לחשוב בצורה יצירתית ושונה-כובע ירוק ולבסוף-לראות ולבדוק כל הזמן שששת הכובעים באו לידי ביטוי-כובע כחול-אז אני אוכל לחשוב בחשיבה יצירתית.
כאשר אני בקיבעון מחשבתי,חושב בכיוון אחד ונתפס אליו.
חשוב לא לתת לכובע מסויים ערך יותר טוב או פחות טוב-חשוב שנשתמש בכל הכובעים על מנת להיות יצירתיים.
דה בונו עזר לאגד את האינפורמציה ולחשוב בצורה יצירתית.
 מטרתם של שישה כובעי החשיבה היא לפשט את תהליך החשיבה,כך שהאדם החושב יוכל להשתמש ברגע נתון בסוג אחד של חשיבה-במקום להפעיל את סוגי החשיבה השונים בו בזמן.
השיטה המבוססת על שישה כובעי החשיבה נועדה להעביר את החשיבה מסגנון הויכוח הרגיל לסגנון המיפוי.צעד זה הופך את החשיבה לתהליך בין שני שלבים.
השלב הראשון הוא שרטוט המפה.השלב השני הוא בחירת מסלול על המפה.אם המפה מספיק טובה,יזדקר לעין המסלול הטוב ביותר.כמו בהדפסת הצבעים,כל אחד מן הכובעים מייצג סוג אחד של חשיבה על המפה.
- כובע לבן- לובן בתולי,עובדות,נתונים ומידע.
- כובע אדום-ראייה אדומה,רגשות,הרגשות,תחושות ואינטואיציה.
- כובע שחור-סניגורו של השטן,שיפוט שלילי,מדוע זה לא יצליח.
- כובע צהוב-אור שמש,ברק ואופטימיות,גישה חיובית וקונסטרוקטיבית,הזדמנויות.
- כובע ירוק-פורה,יצירתי,שתילים שנובטים מזרעים,תנועה,גירויים.
- כובע כחול-רוגע ושליטה,מנצח על תזמורת,לחשוב על החשיבה.
ככל שאנשים רבים יותר ילמדו להשתמש בכובעי החשיבה,יעילותם תגבר.

 בסיפור התנכי המספר על גדעון ומלחמתו במדיינים ניתן להמחיש חשיבה יצירתית ותחבולנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה